Summa sidvisningar

tisdag 14 april 2015

Kära barn!

Ser framför mig när jag om några år sitter med ett litet barnbarn i knät!

- Jo du förstår att när mormor var liten fanns det inga mobiler bara hemtelefon. Så väntade du på att någon skulle ringa var du tvungen att stanna hemma. Du visste aldrig när du kom hem om någon ringt! Jo några år senare kom en grej som heter nummerpresentatör...........

Vi hade bara en tv, hälften så stor som den du har i ditt rum. Det fanns bara 2 tv-kanaler och tecknat det fick vi bara se på julafton. Det fanns ingen video, cd eller box. LP-skivor var jättedyrt men man kunde spela in från radion, då fick man sitta och vara beredd med REC knappen på sin kassettbandspelare så man tajmade in låten.

Ett annat roligt minne är när vi handlar mat. På en papperslapp var allt uppskrivet och plockades ner i en kundvagn, sedan lyftes allt upp på ett rullande band där någon knappade in priset på prislappen. Sen packades allt ner igen i kassar. Inte som idag när du blippar varorna direkt ner i kassen betalar  själv och så är det klart!

Jag minns när jag fick mina första jeans från Gul & Blå

"Gul & Blå

Gul & Blå är ett jeansföretag som grundades år 1966 och som bland annat är kända för jeansen Marilyn, Elvis, Blondie och Fonzie. Bakåt i tiden köade fashion-utsvultna svenskar utanför Gul & Blå butik i Stockholm innan öppettider. Desperata mammor kom för att köpa jeans till deras otacksamma barn som envist vägrade att gå till skolan så länge de inte ägde ett par anständiga jeans. Mänsklig impulsivitet och dårskap är vad de är."
 
Då vart jag lycklig!
 
Var det bättre förr? Nä knappast, jag är tacksam för alla hjälpmedel som finns idag och som definitivt inte fanns för bara några år sedan! Det jag är mest tacksam för är min elrullstol och min inspelningsbara digitalbox